Smaakgarantie
Beoordeeld met een 9.3
Ruime keuze uit 472 wijnen
61-Terugblik-2021-blogbanner-z-tekst.jpg

Terugblik wijnjaar 2021

Wij blikken graag met u terug op de wijnvoorspellingen van 2021. Enkele voorspellingen zijn goed uitgekomen, en sommige ook niet.
 
 
1. Minder maar beter
Dit is wel een heel erg duidelijke trend in de wijn; de gemiddelde prijs stijgt, het volume daalt. De statistieken over wijn zijn niet heel overzichtelijk, omdat de verschillende instituten niet de gehele markt bijhouden of omdat ze de wijnen meetellen die vanuit Rotterdam direct weer doorgaan naar een ander EU-land.

Maar we weten wel dat er in een periode van drie jaar bijna 18 (!) miljoen flessen uit de Nederlandse markt zijn verdwenen. Dat is een volumedaling van zo'n 6%, de prijs stijgt wel waardoor de waarde van de wijnmarkt ook is gestegen. En als we dan om ons heen kijken, zien we deze trend ook heel duidelijk. Minder drinkmomenten, maar wel betere wijnen. In restaurants maar ook thuis. Dit is goed nieuws voor de wijnliefhebbers, de wijnhandel en de wijnproducenten. Mooie wijn is voor iedereen feest!
 
Kennis van nu: We zijn inderdaad minder gaan drinken. Gedeeltelijk door de coronacrisis, maar ook omdat we een stuk bewuster en gezonder zijn gaan leven. De hoeveelheid, maar ook de frequentie wordt vaker bewust gereduceerd. Ook zijn we kritischer geworden op wat we eten, hoe het wordt gemaakt en waar het vandaan komt. Dit geldt ook bij het kiezen van wijn. Tegenwoordig zijn we opzoek naar wijnen waar we de hele avond van kunnen genieten in plaats van een wijn waar we veel van gaan drinken.

 

2.  Feestwijn
Afgelopen jaar stond wederom in het teken van 1 wereldwijde 'trend': de coronapandemie. Natuurlijk zijn de gezondheid en economische gevolgen belangrijker, maar ook op de wijnbranche heeft corona een grote impact. De horeca heeft maar een fractie van een normaal jaar gedraaid, waardoor er veel wijn in de kelders is blijven liggen van wijnhuizen en importeurs. Aan de andere kant hebben supermarkten een topjaar gedraaid, dus de wijnen die daar op het schap staan, waren niet aan te slepen. Ook e-commerce beleefde zijn definitieve doorbraak in de wijnbusiness. 

Maar om dit onderwerp positief af te sluiten, verwachten we dat deze zomer er veel (kleinere) feesten gehouden zullen worden. Daar mag dan ook meer uitgepakt worden dan normaal, ook voor de wijn. Dus is de verwachting dat de luxe flessen Provence rosé, magnums en grotere formaten, luxe Champagne en andere mooie wijnen samen ontkurkt zullen worden.
 
Kennis van nu: Het was mogelijk in de zomer wat kleinere feesten te organiseren en langzaam kwamen we weer op gang. Met de kennis van nu weten we dat deze periode na de zomer snel voorbij was. Maar wat in het vat zit verzuurt niet en de verwachting blijft dat uitgestelde feesten ingehaald zullen worden. Hier zullen we dan extra van kunnen genieten met een nog mooier glas wijn of een heerlijke bubbel. Bereid u vast voor en bekijk hier al onze mousserende wijnen. 

 

3.  Provence rosé branding a la Champagne
Een trend die al langer gaande is, maar dit jaar nog duidelijker zal gaan worden: Provence rosé ontwikkelt zich zoals Champagne. Iconische luxe merken, extravagante flessen, grootformaten, Instagram en beroemdheden die een Chateau bezitten of Provence rosé aanprijzen. 
Dit zal zorgen voor een andere denkwijze in Provence. Werken aan topkwaliteit rosé, maar vooral ook de 'branding' om de producten heen zullen meer op Champagne gaan lijken. 
 
Kennis van nu: Rosé is dit jaar, meer dan ooit, met een bepaalde lifestyle geassocieerd. Hiermee is het tot veel meer verworden dan alleen het product wijn. Dit geldt zeker voor de Provence, maar ook in andere landen gaat deze ontwikkeling niet ongemerkt voorbij. Mooie flessen, chique beeld en stralende campagnes geven een totaalbeleving aan rosé. Wijnen van Château Sainte Roseline zoals Prestige Côtes de Provence rosé, waren te vinden bij hippe beach clubs en fine dining restaurants. Château Sainte Roseline heeft in 1955 een Cru Classé status gekregen. In de Provence zijn slechts 18 producenten die deze classificatie mogen gebruiken. Naast beleving hebben deze wijnen dus ook een erg hoge kwaliteit. Proef de verschillende topwijnen van Château Sainte Roseline. Voor meer informatie klikt u hier.

 

4.  Single Vineyard icoonwijnen
Er zijn icoonwijnen in vele gedaanten, van luxe cuvées van een bepaald wijnhuis, de beste selectie uit een gebied of wat de wijnmaker beschouwd als zijn beste wijn. Deze wijnen bevinden zich altijd in de bovenkant van de prijspiramide, maar de trend naar (afgebakende) Single Vineyard wijnen is duidelijk. Single Vineyard is letterlijk 1 wijngaard, maar de wijnen die deze aanduiding dragen verschillen enorm in kwaliteit. Hoe groot is de wijngaard? Is het een goede bodem voor druiven? Hoe goed is de wijnmaker? De aanduiding Single Vineyard is niet echt beschermd als benaming zoals een Appelation, maar diverse andere termen wel, zoals
 
Clos: Een ommuurde wijngaard in Frankrijk 
Lieu-dit of Climat: afgebakend deel van een wijngaard in Frankrijk
MGA (MeGA): Menzioni Geografiche Aggiuntive in Barolo en Barbaresco
Vigna of Vigneto: gevolgd door de naam van de wijngaard in Italië
Viñedo Singular: officiële classificatie in Rioja, Spanje
VDP. Grosse Lage en Erste Lage: De beste wijngaarden in Duitsland (VDP is een club van de beste producenten in Duitsland)
 
De trend die duidelijk zichtbaar wordt, is dat meer gebieden en producenten 'Single Vineyard' (SV) wijnen gaan produceren en het ook als hun topwijnen beschouwen. Omdat van een wijngaard per definitie een beperkte hoeveelheid wijn kan worden gemaakt, worden de meest gevraagde SV wijnen schaars, dus kostbaar en moeilijk te bemachtigen.
 
Kennis van nu: Het klopt dat steeds meer producenten zich richten op single vineyard wijnen. De term 'single vineyard' is nog steeds niet officieel vastgelegd. Wel merken wij dat de kwaliteit van de singe vineyard wijnen erg goed is. De wijn wordt niet alleen met de uiterste zorg en aandacht geproduceerd, de wijnmaker heeft ook vanaf het allereerste begin een specifiek idee en concept in zijn hoofd voor het specifieke stukje perceel. Zo lanceerde Lapostolle van een meer dan 100 jaar oude wijngaard een zeer bijzondere single vineyard wijn: La Parcelle 8. James Suckling mocht de wijn als eerste beoordelen, hij gaf de wijn maar liefst 98/100 punten. Een ongekend hoge score voor een eerste oogst van een nieuwe wijn. meer weten over La Parcelle 8, klik dan hier.

 

5. Diversiteit
Een wereldwijde trend waar veel aandacht voor is in de politiek, media en bij bedrijven. Maar ook in de wijnwereld is dit een duidelijke trend. Voorheen was de wijnproductie een 'witte, oude mannen' bolwerk, maar gelukkig is dat de laatste jaren heel anders. Meer vrouwen, meer kleur en veel jonge wijnmakers laten zien dat je op veel plekken op onze aardbol geweldige en originele wijnen kan maken.  
 
Kennis van nu: Diversiteit groeit nog steeds in elke beroepsgroep en dus ook in wijnproductie. Neem bijvoorbeeld Caroline Frey, die als oenoloog de meest fantastische wijnen maakt in de Bordeaux, Rhône maar sinds kort ook in de Bourgogne met Château Corton C. In 2020 behoorde ze zelfs tot de 50 meest invloedrijke vrouwen in wijn en gedistileerde dranken (The Women in Wine and Spirits 50 List of Excellence). Meer weten over Caroline Frey en haar wijnen? Klik dan hier.

 

6.  Geen 'tweede fles gratis' of '50% korting' meer
Wij lazen de voorspelling voor 2019 nog eens terug, daar stond deze voorspelling ook al in. Maar nu gaat het ook echt gebeuren, vanaf 1 juli 2021 mag er nog maximaal 25% korting gegeven worden op alcohol.
Deze maatregel heeft een grote impact op het businessmodel van veel wijnhuizen en aanbieders. In een ‘actie’ periode, waar een tweede fles gratis of 50% korting wordt gegeven, worden grote volumes wijn verkocht. Athans die korting wordt gegeven op basis van de schapprijs, maar is dat de werkelijke prijs van de wijn? Vaak niet helaas. 
De komende maanden zullen de 'schapprijzen' van deze wijnen naar verwachting verlaagd worden, zodat in de actieperiode met de maximale korting van 25% dezelfde actieprijs wordt bereikt.
Kortom er zal wat lucht uit de schapprijzen van deze wijnen lopen, maar het doel achter deze maatregel uit het preventie akkoord is dat het minder aantrekkelijk wordt om alcohol te kopen. Een andere optie is dat deze 'hoog-laag' wijnen helemaal verdwijnen.
 
Kennis van nu: De nieuwe wet die maximaal 25% korting op alcoholhoudende dranken voorschrijft is nu van kracht; stuntaanbiedingen op alcohol zijn niet meer mogelijk. De schapprijzen zijn in werkelijkheid weinig aangepast waardoor het gewoonweg niet mogelijk is om te stunten met alcohol. De gedachte hierachter is dat alcoholhoudende dranken niet extra gepromoot dienen te worden. Daarentegen is het ook veel fijner om een avond te genieten van één heerlijke fles wijn dan de volgende dag wakker te worden met hoofdpijn van meerdere versnaperingen of niet goed gemaakte wijn. Wij zullen dit jaar prachtige wijnen aanbieden tegen mooie prijzen, houd daarvoor onze nieuwsbrief in de gaten. Wilt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief en The Wine List Magazine ontvangen? Klik dan hier.
 
 
Benieuwd naar de voorspellingen van 2022? Wij nemen u graag mee in de interessante ontwikkelingen voor aankomend jaar. Een glazen wijnbol hebben wij helaas niet, maar wij doen enkele voorspellingen.
 
De voorspellingen van 2022
 

gerelateerde blogs

59 Voorspelling 2022 blogbanner z tekst

Voorspellingen voor het wijnjaar 2022

Lees hier al onze voorspellingen voor het wijnjaar 2022.

50 Chateau Corton C blogbanner foto

Château Corton C.

Nieuw in onze portfolio en voor het eerst in Nederland! Kleinschalig top wijnhuis uit de Bourgogne met prestigieuze appellaties.

banner blog

Investeren in wijn: wijnschrijvers; wie is wie?

Wijnschrijvers, wijncritici of wijnplatformen bieden enige houvast en vertrouwen, maar hoe betrouwbaar en onafhankelijk zijn deze eigenlijk?

2.banner Brocard

Jean Marc Brocard, Chablis grootheid

Met meer dan 200 hectare biologische wijngaarden in Chablis is Brocard één van de toonaangevende producenten uit dit beroemde Chardonnay gebied.