Een glazen wijnbol hebben wij helaas niet, maar we nemen u graag mee in de interessante ontwikkelingen voor 2023 en doen enkele voorspellingen voor dit (wijn)jaar.
In de afgelopen jaren hebben we gezien dat we steeds minder alcohol zijn gaan drinken en dit ging ook op voor wijn. Maar het moment dat er wel gedronken wordt, kiezen we steeds vaker voor een betere kwaliteit. Hierdoor zijn we ook vaker in aanraking gekomen met Champagne, waardoor wij vaker ervoor kozen een flesje te ontpoppen. De trend van betere kwaliteit zet zich voort en de vraag naar mousserende wijn groeit. Deze feestelijke flessen worden niet alleen op een speciaal moment ontpopt, maar steeds vaker genieten we van een glas champagne tijdens de lunch of als aperitief. Daarnaast zijn Champagnes vaak lager in alcohol als witte of rode wijn, waardoor deze bubbelwijn ook beter past in de trend voor mensen die minder alcohol willen nuttigen. Benieuwd naar onze Champagnes en overige mousserende wijnen?
Bekijk ze hier allemaal.
De online wijnwinkel
Door de pandemie van de afgelopen jaren hebben we noodgedwongen onze weg gevonden in het internetshoppen. Hierdoor hebben veel mensen ook de online wijnwinkel ontdekt. Onverwachts zitten er veel voordelen aan een online wijnwinkel; vaak een voordeligere prijs dan in de winkel, geen gesjouw met flessen, en steeds vaker, is het advies net zo persoonlijk als in uw plaatselijke wijnwinkel. In het licht van de inflatie en de stijgende kosten, zoeken mensen meer waar voor hun geld, waardoor de wijn vaker online wordt gekocht.
Biologische wijnbouw als de norm
Steeds meer consumenten, maar ook wijnboeren zien biologische wijnbouw als de norm en neigen zelfs meer naar biodynamische wijnbouw. Veel consumenten zijn tegenwoordig erg bewust van wat ze consumeren en daar hoort wijn ook toe. Vanuit het perspectief van de wijnboer zien steeds meer wijnboeren in dat biologisch werken de enige manier is om hun bedrijf lang staande te houden en continuïteit te waarborgen. Dit is niet alleen gedreven door vraag vanuit de consument, maar ook uit praktisch oogpunt. De wijngaarden zullen langer blijven produceren met een betere kwaliteit, en dit maakt het de ultieme win-win.
Productieprocess
Maar dit gaat verder dan alleen in de wijngaard, ook in het productieproces en verpakkingsproces worden betere keuzes gemaakt. Zo wordt er zuinig omgegaan met water of wordt deze gerecycled, zoals
Beronia doet in Rioja, Spanje.
Steeds normaler wordt het om te werken met zwaartekracht in het productieproces. Een wijnhuis met meerdere verdiepingen begint op de bovenste verdieping met de druiven en fermentatie en vervolgd zijn weg zo stap voor stap naar de kelder. Zo zijn dure apparaten die veel stroom gebruiken niet nodig om de wijn heen en weer te pompen, naast dat dit volgens sommige schadelijk is voor de wijn, scheelt het ook in de kosten.
Verpakking
Doordat de hele wereld ontregeld was door de pandemie was het lastig voor producenten om aan verpakkingsmateriaal te komen. Nergens was er meer karton of glas te vinden en als het er was waren de prijzen absurd hoog.
Op dit moment is de glazen 0,75L fles nog steeds de meest populaire vorm om wijn in te verpakken, omdat het geen zuurstof doorlaat waardoor de wijn niet snel verouderd, maar in termen van vervoeren is het niet de meest efficiënte verpakking om te vervoeren. De wijnwereld is druk aan het experimenteren met andere vormen van verpakkingen om zo hun CO2 voetprint te verlagen zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van de wijn. Maar zo ver zijn we nog niet. Waar men wel al op let is de verpakking van de flessen, dit wordt steeds meer in een kartonnen doos gedaan en zien we een trend dat kisten steeds minder ingezet worden. Zo verpakt de Familie Antinori slechts een deel van hun wijn in kist, die dan op de markt worden als limited editions. De rest komt allemaal in doos.
Rosé all the way
Rosé is in de afgelopen jaren enorm populair en de groei lijkt aan te houden. Rosé is niet meer een wijn die men slechts in de zomer drinkt. Steeds vaker zien we een rosé verschijnen tijdens een kerstdiner of in het wijnarrangement van een luxe diner. In combinatie met de vorige trends is dan ook de verwachting dat mousserende rosé wijnen meer in de smaak zullen vallen en dat de wijnliefhebber bereid is een paar euro’s meer uit te geven aan een heerlijke rosé.
Bekijk hier al onze rosé wijnen.